Overblog
Edit post Follow this blog Administration + Create my blog
Full Circle
Full Circle
Menu
The Four Selves

The Four Selves

Unfired clay is the art of the poor. It is marginalized in our modern age. How to produce a sculpture from raw clay, which is by nature extremely friable and could potentially disintegrate in humid conditions? Clay was used in ancient times to form images of deities in India, China, Japan, and America. In search of an ethnographic representation, cosmic forces manifest themselves as a not-so-ephemeral figure. In China, there are traces of these first vestiges left by the Hongshan 紅山 culture at the Neolithic sites of 东山嘴 and 牛河梁. Ancient ceremonial centers, sacrificial altars to Mother Earth. Reference to Houtu 后土, mythical ancestor... The practice of unfired clay molding later spread with Buddhism from Gandhara to the Jintasi Caves 金塔寺 in Todaiji 東大寺.

Four views (a self, a being, a living soul, a person based on Edward Conze's translation of the Diamond Sutra). Waiting for a chance to be made in marble
Four views (a self, a being, a living soul, a person based on Edward Conze's translation of the Diamond Sutra). Waiting for a chance to be made in marble
Four views (a self, a being, a living soul, a person based on Edward Conze's translation of the Diamond Sutra). Waiting for a chance to be made in marble

Four views (a self, a being, a living soul, a person based on Edward Conze's translation of the Diamond Sutra). Waiting for a chance to be made in marble

Définir une liberté nouvelle de soi, des autres.  De l'excentrisme à l'altérité dans une prise de conscience contextuelle. Humilité... Force cosmique qui se manifeste sous la forme d'une figure pas si éphémère ! A la recherche d'une représentation ethnographique... L'argile non cuite est l'art des pauvres. Il est marginalisé à notre époque moderne. Comment produire une sculpture d'argile crue, par essence extrêmement friable et pouvant se désintégrer rapidement sous l'effet de l'humidité ? L'argile - la terre crue - était pourtant utilisée dans les temps anciens pour former l'image des divinités. En Inde, en Chine au Japon ou en Amérique se retrouvent les traces de ces premiers vestiges, de cette divinité de la terre, souvenir de la culture Hongshan 紅山 des sites néolithiques de 东山嘴 et de 牛河梁 et des centres cérémoniaux, plates-formes de sacrifice à la terre-mère, référence à Houtu 后土, ancêtre mythifié. La pratique s'est par la suite répandue avec le bouddhisme de Gandhara aux grottes de Jintasi 金塔寺à Todaiji 東大寺 (Argile Fragile, 2019).